-

   

   





 
Amwika -       , ,

Володимир ГОНЧАР
ВЕК. Вестник Кривбасса, http://www.krivbass.in.ua


Григорій ВЕРБИЦЬКИЙ: «ОСББ — це завтрашній день Кривого Рогу»

      Вочевидь, у Кривому Розі знайдеться небагато людей, які задоволені якістю і вартістю послуг, що їх надають житлово-комунальні підприємства. І хоча представники влади люблять порівнювати ці послуги із товаром у магазині, там усе значно простіше: споживач обирає не тільки магазин і необхідний товар, але й може повернути за нього гроші, якщо виявиться, що він неякісний або не відповідає заявленим характеристикам. З послугами, що їх надають житлово-комунальні підприємства, так не зробиш. І хоч як обурюються читачі «Вестника» ненав’язливим сервісом цих підприємств, проконтролювати їх або змусити повернути кошти за ненадані послуги часто виявляється непосильним завданням для звичайної людини. У влади ж на це одна відповідь: не можете домовитися з КЖП — звертайтеся до суду або створюйте об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ). Так, зокрема, вважає і співрозмовник «Вестника», заступник міського голови Григорій ВЕРБИЦЬКИЙ.

      — Григорію Павловичу, редакція «Вестника» одержує чимало дзвінків від людей, які спантеличені новими тарифами на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій. Найбільше людей обурює те, що тарифи виросли, а роботи КЖП як не було видно, так і не видно зараз…

      — Давайте розберемо ситуацію із самого початку. В нашому місті є 190 житлово-будівельних кооперативів і 50 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). В цих будинках та будинках приватного сектору, мешканці яких самі визначають, скільки грошей витрачати на утримання житла, проживає приблизно 200 тисяч криворіжців. Також у нас є частина мешканців (а це близько 500 тис. чоловік), які живуть у багатоквартирних будинках, що перебувають у комунальній власності міста, але де-факто є спільним майном власників квартир багатоквартирних будинків. Оскільки, згідно із законом про приватизацію державного житлового фонду, який був прийнятий ще в 1992 році, власники квартир мають право не тільки вільно купувати і продавати своє майно, але й зобов’язані за власний кошт його утримувати, їм нараховуються плата за надані послуги. Причому нарахування здійснюються відповідно до постанови уряду №560 від 12 липня 2005 року, якою затверджений порядок формування рішень безпосередньо на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій. Торік була запланована й проведена регуляторна процедура для підприємств, що були виконавцями послуг у так званому комунальному житловому фонді. Відповідно до встановленого порядку вони розрахували тарифи на кожну послугу, на кожний конкретний будинок окремо. Зроблено це було за допомогою спеціальної електронної програми, яка виключає суб’єктивну оцінку, а дає можливість вивести економічно обґрунтовані тарифи. Потім, згідно із законом про засади регуляторної діяльності, була проведена регуляторна процедура, публічні слухання. І тільки після цього нові тарифи були затверджені.

      — Але ж кількість обов’язкових послуг, які має оплачувати споживач, чомусь зросла. А споживач як не бачив роботи КЖП, так її і не бачить. Чому відсутній механізм, за допомогою якого одержувач послуг може проконтролювати виконання «замовлених» робіт?

      — Давайте розіб’ємо це ваше питання на два. По-перше, кількість послуг, що мають надавати КЖП, і зараз не відповідає постанові уряду №560, на яку я посилався вище. Вона, нагадаю, передбачає надання 26 обов’язкових послуг, а також інших — за домовленістю між споживачем і виконавцем. Але коли в 2006 році ми взялися за втілення постанови Кабміну, то під час регуляторного процесу було запропоновано піти далі. Тобто було надано право самим мешканцям визначати, які послуги замовляти, а від яких — відмовитися. Ми не мали цього робити, адже існує наказ №76 від 2005 року голови державного комітету України з питань ЖКГ Олексія Кучеренка, де детально розписано, які послуги виконавці мають надавати, коли і в яких обсягах. Але ми розуміли, що різкий перехід ні до чого хорошого не призведе. А враховуючи те, що у нас у місті багато мешканців на своїх зборах вибрали хто 3 послуги, а хто 5, невдовзі ми зіткнулися б із ситуацією, коли будинок аварійний, а ремонтувати його ніяк. Тож, за пропозицією фахівців, ми визначили, що з цього року перейдемо на половину, а через рік (а ми зобов’язані це робити, оскільки у нас конкурс проведений на 12 місяців) буде знову оголошений конкурс, і є вже попередня домовленість з учасниками публічних слухань, що ми виконаємо постанову Кабінету міністрів у повному обсязі. Відповідно будемо вимагати від тих організацій, які виграють конкурс, у повному обсязі виконувати постанову Кабінету міністрів так, як тут написано. Тоді, гадаю, від людей не буде стільки скарг, що КЖП не зробило те або щось інше.

      — Але ж що робити тим людям, які скаржаться, що КЖП не виконують взятих на себе зобов’язань навіть щодо тих 13 послуг, за які їм виставляють рахунки зараз? Чому перед споживачами не звітують виконавці послуг?

      — Для того, щоб так, як хочуть жителі, перед ними звітували, існує закон про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку. І от коли створюється таке об’єднання, воно саме збирає гроші, саме замовляє виконавців послуг. Тоді той, кого вони обрали для виконання послуг, повинен стояти перед ними струнко й звітувати: що і як він зробив за домовлену суму. Інакше ОСББ йому просто не заплатить гроші.

      — Виходить, що мешканці будинків, де не створені ОСББ, мають право лише платити за послуги, які їм мали надати, але могли й не надати?

      — Будемо так говорити: чинне законодавство не передбачає того, щоб перед мешканцями будинків, які у нас обслуговуються КЖП, хтось звітував. А ось закон про ОСББ це передбачає. Тому, якщо мешканців якогось будинку не влаштовує якість послуг або вони не виконуються, а КЖП виставляє за них рахунки, вони можуть звернутися з претензією до виконавця робіт. Якщо на цьому конфлікт не буде вичерпано, відкривається дорога в суд. І якщо там буде доведено, що ЖКП не виконало перерахунки за ненадані послуги, суд повинен зобов’язати виконавця здійснити перерахунки та відшкодувати судові витрати.

      — Більшість людей зараз переймається питаннями виживання, їм ніколи ходити у суди. До того ж, рівень зарплат по місту падає, безробіття росте… Люди просто можуть перестати платити!

      — Сьогодні послуги ЖКП — це товар, який нічим не відрізняється від товару в магазині. В магазині за крадіжку, якщо людина буде спіймана, притягується до штрафу або кримінальної відповідальності.

      — Як на мене, це не дуже коректне порівняння, але гаразд, Ваша позиція зрозуміла. У січні було підбито підсумки конкурсу на право обслуговування житлових будинків і надання їх мешканцям комунальних послуг. Що головним чином зміниться для людей?

      — Цей конкурс, знову ж таки, проводився згідно з відповідною постановою Кабінету міністрів. Мета конкурсу — визначити кращих виконавців послуг. Відбувалося це з метою поліпшення якості надання послуг з обслуговування будинків і прибудинкових територій. Раніше, наприклад, вулицю Співдружності обслуговувало КЖП №10. Але за результатами конкурсу в Саксаганському районі стало переможцем ЖКП №35. Тобто з 1-го лютого мешканці Саксаганського району, які не створили ОСББ і не живуть у кооперативному будинку, всі послуги замовляють КЖП №35. Така ж ситуація і в інших районах.

      — Так, а куди тепер у зв’язку із реорганізацією мають звертатися люди?

      — Територіально, наскільки мені відомо, на сьогоднішній день всі дільниці, які працювали в минулому році, так і продовжують працювати в нинішньому — за тими ж адресами, де вони й були. Гадаю, під час наради з керівниками цих підприємств ми поставимо питання про необхідність обновити ці дані й довести до широкого загалу інформацію про те, куди людина може звертатися.

      — Скажіть, а ті КЖП, які програли конкурс, сьогодні працюють в якості субпідрядників тих, які перемогли?

      — Ні. Оскільки майно, яким користувалися КЖП, що працювали досі, є комунальним, то ми просто із переможцями конкурсу переоформили договори на користування цими приміщеннями. Тобто ми маємо на це право як орган, який управляє цим майном. Тому ми це майно передали, щоб якість обслуговування людей не погіршилася. Більше того, ми маємо всі підстави говорити про те, що якість буде вищою, але за умов, якщо люди платитимуть.

      — Як ця реорганізація відбилася на кількості зайнятих в КЖП працівників?

      — Оскільки кількість працівників була і так мінімальна, бо зарплати і умови тут не найкращі, останніми роками була проведена оптимізація штатного розкладу. Але тільки у зв’язку з конкурсом, який щойно відбувся, кількість працівників інженерно-технічних відділів, бухгалтерів і економістів, за попередніми підрахунками, зменшиться на 148 одиниць. Звичайно ж, будуть вакансії. Ми отримали запевнення керівників тих комунальних підприємств, які виграли конкурс, що в першу чергу вакансії будуть запропоновані кращим працівникам із тих, які досі працювали в інших КЖП. Якщо говорити в цілому по місту, це цифра не дуже велика, а якщо вона стосується конкретної людини, то, звичайно, для конкретної людини це є проблема, оскільки їй в подальшому треба буде шукати роботу.

      — Сьогодні в місті створено п’ять десятків об’єднання співвласників багатоповерхових будинків. Міська влада має якийсь зв’язок із ними, чи ні?

      — Ми взяли на себе зобов’язання сприяти роботі цих об’єднань. І якщо там виникають якісь питання (наприклад, звертаються керівники ОСББ до органів влади з тим, щоб ми порекомендували організацію, яка може найкраще виконати ремонт покрівель, міжпанельних швів чи чогось іншого), ми надаємо необхідну інформацію або рекомендації. Але принцип роботи з ОСББ докорінно відрізняється. Вони не користуються тими тарифами, які затверджені для будинків, котрі поки що знаходяться на балансі УЖКГ. Шляхом розгляду цього питання на загальних зборах вони самі вирішують, скільки треба зібрати коштів, на які цілі, кого залучати на виконання робіт. При цьому жоден працівник ні з міськвиконкому, ні з райвиконкому не має права втручатися і нав’язувати свою волю, щоб було так або інакше. Тому ОСББ — це завтрашній день Кривого Рогу. В такому режимі працює весь світ, адже це найбільш оптимальний варіант як з економічної точки зору, так і з точки зору забезпечення якості надання житлових послуг.

      — Передбачалося, що створення ОСББ буде стимулюватися державним коштом. Чи всі ОСББ одержали гроші на ремонти своїх будинків?

      — В 2006-2007 роках в державному бюджеті були закладені так звані житлово-комунальні субвенції, загальний обсяг яких складав по державі близько 4 млрд. грн. Тодішній віце-прем’єр Кабміну Володимир Рибак в усній формі надав місцевій владі рекомендації, щоб ці субвенції використовувалися в тих будинках, де створювалося або планувалося створення ОСББ. Але це не означає, що під кожне ОСББ надавалися гроші. На жаль, у 2008 році та 2009 роках державний бюджет не передбачив на ці цілі жодних субвенцій. Тому всі ремонти зараз повинні здійснюватися за кошти тих людей, які володіють або користуються конкретними будинками. Інших варіантів немає.

      — А який механізм існує для тих мешканців багатоквартирного будинку, які, скажімо, мають бажання і кошти утеплити свій будинок?

      — Механізм дуже простий. В постанові №560 від 12 липня 2005 року, окрім переліку обов’язкових послуг, передбачений пункт «інші». Тому, якщо люди проведуть загальні збори будинку, на яких приймуть рішення про утеплення фасаду, вони мають звернутися в своє КЖП. І вже КЖП наймає організацію, яка приходить на загальні збори і каже: «Шановні громадяни! Ми можемо виконати таку роботу за таку-то суму грошей протягом такого-то періоду». Люди підраховують, скільки їм обходиться один квадратний метр роботи, укладають договори і сплачують організації гроші, а вона виконує роботу. Тобто тут уже вступає в силу «Господарський кодекс», коли один платить, а другий виконує роботу. Але знову ж таки, я наголошую: більш керованим і більш правильним буде підхід, якщо це робитиметься в будинку, де створено ОСББ. Тоді всі питання вирішуються управителем, якого наймають мешканці будинку. Тут більше маневрів для вибору виконавців робіт, можуть бути різні ціни.

      — Як Ви вважаєте, якими надалі будуть темпи створення ОСББ у нашому місті?

      — Я сподіваюся, що такими, як і торік — не менше 20–30.

      — Цікаво, а що, на Вашу думку, заважає створенню більшої кількості?

      — Я вважаю, що нічого не заважає.

      — Тоді ж чому всі масово не побігли створювати ОСББ?

      — Основна причина — в самих людях, у психології. Дехто ще сподівається, що хтось прийде і вирішить проблеми їхнього будинку; дехто має надію, що держава дасть якість гроші. Це — основне.

      — А хіба не найбільша проблема у створенні ОСББ — це знайти для нього ефективного управителя? Така людина мала би бути і відповідальною, і компетентною в каналізаційно-стелевих питаннях, і сумлінною в питанні збору і витрачання грошей… Де ж таких взяти на кожний будинок?

      — А ви ж самі кажете, що рівень безробіття у місті збільшується. Чому б тим інженерам, бухгалтерам чи підприємцям, які залишилися без роботи, не спробувати себе в цьому напрямку? Ми всі маємо зрозуміти, що цього за нас ніхто не зробить. Треба оголошувати конкурс — і люди прийдуть. Ось ми оголосили конкурс на визначення управителів виконавців послуг, так на нього подали заявки 35 КЖП, які діяли в місті, а також майже стільки ж претендентів — з інших міст. Загалом у конкурсі взяли участь 64 організації, у тому числі — із Кременчука, Харкова, Луганська…

      — Скажіть, а там, де люди вже створили ОСББ, всі задоволені, проблем немає?

      — Це вже повинні сказати ті люди, які живуть у цих об’єднаннях. Я можу висловити власну суб’єктивну точку зору: якість обслуговування в ОСББ вища, ніж в інших будинках за багатьма параметрами. І тут головне те, що жителі цих будинків ставляться до свого майна як до власності, підтримують порядок і не допустять, щоб хтось у них виламував двері, знімав обладнання з ліфтів і таке інше. І вже власне це ставлення сприяє тому, що утримувати такий будинок стає і легше, і дешевше.




, krivoyrog.dp.ua .     Counted by MyCounter




.,3, 112
.: (056) 462-98-86, (067) 286-45-31